Brede School Sint-Pieters-Woluwe

aug 12, 2016

Leerlingen die zittenblijven: 50% in Brussel vs. 1% in Finland


In Finland doet slechts 1% van de leerlingen hun schooljaar opnieuw terwijl in Brussel de helft van de leerlingen al eens hun jaar gedubbeld hebben. Hoe doen ze dit? Jongeren van het JH Chicago en D'broeij gingen op pad in Finland om het daar te vragen.
Categorie: Algemeen
Ingezonden door: Aisling van Vliet

Bekijk de documentaire hier (15')

Enkele grote verschillen in het onderwijs

  • Basisprincipe: goed onderwijs voor elke leerling (geen elite- of ghettoscholen)
  • Rol leerkracht: leren faciliteren (coaching) <-- --> rol leerkracht in België: lesgeven (directieve aanpak)
  • Onderwijs is volledig gratis (lessen, transport, boeken, voeding...), dit geldt ook voor hogere studies
  • Er is een special-needs-team voor elke leerling met als rol ervoor te zorgen dat elke leerling slaagt
  • Nadruk op welzijn van elke leerling, ervoor zorgen dat elke leerling zich op school thuisvoelt. Leerlingen kunnen zich uitleven op school <-- --> focus op lesprogramma en punten
  • Van 7 - 16 jaar volgt iedereen dezelfde vakken (algemeen, manueel, kunst, sport...). Eerste studiekeuze op leeftijd van 16 jaar

Enkele getuigenissen van de Brusselse jongeren na hun bezoek in Finse scholen:

"Jongeren hier (Finland) zijn gemotiveerd om naar school te gaan. Bij ons worden we soms al halverwege het schooljaar aangeraden om van richting te veranderen en dat werkt demotiverend. Daar worden ze geholpen."

"Wij zijn slachtoffers van ons onderwijssysteem. We voelen ons schuldig dat we niet kunnen volgen maar nu zien we in dat het niet alleen onze fout is"

"Het onderwijssysteem in Finland is aangepast aan de leerling"

"Het onderwijs in Finland is gericht op persoonlijkheid en identiteit, ze zijn begaan met je welbevinden en toekomst"

"Leerlingen kunnen er zich richten op hun eigen ontwikkeling en zich concentreren op wat ze later willen worden"